گزارش کارآموزی بازرگانی استان آذربایجان غربی

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت
گزارش کارآموزی بازرگانی آذربایجان غربی
مقدمه
استان آذربایجان غربی با داشتن 17 شهرستان و قرار گرفتن در شمال غرب کشور و بدلیل مرزی بودن و آب و هوای معتدل کوهستانی از ویژگیهای خاصی برخوردار می باشد و داشتن مرز مشترک با 3 کشور ، این استان را به لحاظ تاثیر پذیری از همسایگان از استانهای نادر کشور قرار داده است چرا که به لحاظ نزدیکی استان با کشورهای عراق ، ترکیه و جمهوری نخجوان همراه با سایر بخش ها بازار داد و ستد نیز از واردات و صادرات و قاچاق کالاو اجناس این کشور تاثیر می پذیرد بدیهی است مدیریت مجموعه های اداری و حقوقی در استانهای مرزی و سیاستگذاری و اجرای آنها در اینگونه مناطق دشوار تر از مناطق مرکزی است چرا که احتمال دارد یک تصمیم ویژه اقتصادی یا تجاری در مورد یک کالابا واردات و یا صادرات بیرویه و یا قاچاق زیر سئوال رود آن نتیجه مورد نظر از آن حاصل نشود.
مدیریت بازار و سیاست گذاری و اعمال نظارت در آن بدلیل ماهیت ذاتی آن که در ارتباط مستقیم با تامین مایحتاج عمومی جامعه را داراست از حساسترین مدیریت های مطرح در کشور می باشد که این خود نشان دهنده عمق و وسعت زحمات و تلاشهای سازمانهای مرتبط با این امر اعم از مجامع و اتحادیه های صنفی و به ویژه سازمان بازرگانی استان می باشد پیش بینی و برآورد نیازهای مردم و بازار و تنظیم و تدوین و ابلاغ قیمت کالاو خدمات بنحوی که تولید و توزیع دچار مشکل نگردند و باریک بینی خاصی می طلبد که موازنه سود و زیان به نحوی تنظیم گردد که همه منافع مطرح جامعه در نظر گرفته شود و در این راستا معیارهای سیاستگذاری باید از پایین به بالا شروع و نهایتا" تصمیم گیری در راس هرم (کمسیون نظارت) صورت گیرد در این مسیر نقش اتحادیه های صنفی بعنوان سازمان صنفی مرتبط با بدنه اصناف که در جریان مشکلات صنوف قرار داد تعیین کننده بوده و مراتب را به مجمع امور منعکس می نمایند. سپس مجمع امور صنفی ضمن کارشناسی موضوع را به کمسیون نظارت ارجاع و حال کمسیون نظارت موارد را با توجه به اهمیت مسئله با تاخر و تقدم مطرح و تصمییم گیری و تصویب می نماید مسولیت مهم و اساسی دیکر نظارت و اجرا پس از تصویب می باشد یعنی تصمیمات بدون ضمانت اجرایی ارزش قانونی خودرا پیدا نخواهد کرد انچه که حائز اهمیت می باشد نظارت بر قیمت کالاو خدمات (اعمال سیاست تنظیم بازار )از کلیدی ترین بخشهای ماموریتی سازمان بازرگانی استان می باشد .

فصل اول
شناخت

وزارت صنعت و معدن و تجارت ایران (حوزه بازرگانی)
وزارت بازرگانی یکی از وزارتخانه های دولت ایر ان و مسئوول توسعه و بهبود امکانات بازرگانی ایران ،و تنظیم قوانیت و سیاستهای کشور برای نیل به این هدف بود که در 12 تیر 1390 با وزارت صنایع و معادن ایران ادغام گردید.
پيش از اجراي فرآيند ادغام/برگزاری نشست مشترک شورای معاونین سازمان بازرگانی و صنایع و معادن آذربایجان غربی.
در آستانه ادغام سازمانهاي بازرگانی و صنايع و معادن آذربایجان غربی، نخستين نشست مشترك شوراي معاونين این دو سازمان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سازمان بازرگانی، هدف از این نشست آشنایی بیشتر مدیران سازمان ها با زیر مجموعه های تخصصی دو سازمان بود.
رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی در این نشست گفت: مردم، سرمایه های جوامع هستند و خدمت به آنان وظیفه اصلی ماست.
جعفر صادق اسکندری افزود: ثبت خدمت رسانی به مردم دركارنامه کاری خود بزرگترین افتخار ماست چرا که موجب ارتقاء رشد و تعالی کشور می شود.
وی افزایش صادرات را از عوامل مؤثر در توسعه کشور عنوان کرد و اظهار داشت: امیدواریم ادغام این دو سازمان زمینه ساز جهش صادراتی و صنعتی باشد.
رئیس سازمان صنایع و معادن آذربایجان غربی نیز در این نشست، ادغام این دو سازمان را فضای مناسبی برای استفاده بهینه از ظرفیت های ملی بیان کرد و افزود: باید برای دو بخش تولید و بازرگانی راهبردها و سیاست‌هایی همسو تدوین شود.
مهدی داداشی زین الدین تصریح کرد: تولید صادرات محور مبنای ادغام است و امیدواریم با طی فرآیند ادغام در استان تجارت در امتداد تولید قرار گرفته و این فرآیند، ورود كالا‌های ایرانی به بازارهای جهانی را هموار كند.
در ادامه این نشست معاونین دو سازمان ضمن تشریح وظایف خود ، به بحث و تبادل نظر درباره مراحل مختلف فرآیند ادغام در استان پرداختند.


.
.
.
.
.

فعالیتهای سازمان بازرگانی استان آذر بایجان غربی
تاریخچه بازرگانی استان
سازمان بازرگانی آذربایجان غربی در تالریخ 1/2/1355 تحت عنوان اداره کل بازرگانی آذر بایجان غربی تاسیس شد .در ابتدا در سه شهر ،ارومیه ،خوی و مهاباد با 16 نفر شروع به فعالیت نمود.و در حال حاضر بازرگانی استان در 17 شهرستان اداره و نمایندگی دارد و در شهرشتانهای شوط،پلدشت و چالدران دارای نمایندگی سازمان را دارند و بیش از 200 نفر نیروی انسانی به فعالیت پرداخت.در حال حاضر پس ار ادغام اداره کل بازرگانی و بازرسی و نظارت و تشکیل سازمان بازرگانی استان اذربایجان غربی با 120پست مصوب سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از تاریخ 1/1/1383با ابلاغ پستها سازمان بازرگانی فعالیت خودرا با تشکیلات جدید آغاز کرد .
شرح مختصری از خدمات سازمان
سازمان بازرگانی اذر بایجان غربی اداره بازرگانی داخلی و خارجی در استان را به عهده دارد .فعالیتهای عمده سازمان در بخش بازرگانی داخلی عبارتند از تنظیم بازار داخلی با استفاده از مکانیسم های تنظیم بازار و سیاستگذار ی و نظارت بر کار اتحتدیه ها و مجامع و همچنین اجرای ماموریتهای بازرسی برای جلوگیری از تخلفات به منظور ایجاد فضای ناامن فعالیتهای اقتصادی و جلوگیری از تضییع حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان ،در بعد بازرگانی خارجی انجام امورات ثبت سفارش کالاهای وارداتی ،صدور کارت بازرگانی و پیله وری ،نظارت بر بر گزاری نمایشگاههای داخلی و بین المللی ،برقراری ارتباط تجاری و بازرگانی با طرفهای خارجی از طریق راه اندازی تورهای تجاری و مذاکرات دو جانبه،ارائه تسهیلات تجاری،مطالعه بازارهای هدف،برنامه ریزی برای ارتقاع سطح دانش بازرگانی شاغلین بخش از جمله فعالیتهای اساسی سازمان بحساب می آید.
دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 8548 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش

تعداد صفحات: 76

حجم فایل:985 کیلوبایت

 قیمت: 5,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252